• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Maggan

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
15 November 2020
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
5
Poäng
27
Okej tack för svar. Men så att om en borgenär bara vill ha tillbaka sina pengar och invänder mot skuldsanering så kan det leda till avslag? Trots misslyckade utmätningsförsök då det ej finns pengar. Vad kan man då göra för att lyckas få genom en skuldsanering? Då blir det ju omöjligt att få en skuldsanering trots inledande om borgenären invänder vid varje ansökan om man skulle söka flera gånger.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Sambon har fått en skatteskuld han ska betala och blev idag kontaktad av kfm då de frågade hur han ska betala denna skuld. Han kommer att sälja bilen vi har för att betala skulden. Bilen är av mindre värde så vi får behålla den men summan täcker skulden. Kan detta leda till avslag på skuldsaneringen?
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Okej tack för svar. Men så att om en borgenär bara vill ha tillbaka sina pengar och invänder mot skuldsanering så kan det leda till avslag? Trots misslyckade utmätningsförsök då det ej finns pengar. Vad kan man då göra för att lyckas få genom en skuldsanering? Då blir det ju omöjligt att få en skuldsanering trots inledande om borgenären invänder vid varje ansökan om man skulle söka flera gånger.
Jag svarade bara att det kan bli avslag. Inledande skuldsanering är ju i princip en fördjupad utredning innan beslut fattas. Jag hoppas det går igenom för dig.
 

torx

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
19 Augusti 2020
Meddelanden
127
Mottagna reaktioner
70
Poäng
197
Det kan vara för nya lån. Att man inte gjort allt man kan för att lösa sina skulder, att man inte har varit spelfri tillräckligt lång tid (om man har spelberoende). Bara några exempel.

Mitt beslut blev överklagat men KF gick på min linje. Inkassobolaget ansåg att jag inte gjort allt jag kunnat genom att kontakta dom om avbetalningsplan bl a.
Dessa saker du räknar upp, går väl KF igenom innan du får hem betalningsplanen som ska godkännas, efter det börjar väl KF delge de olika borgenärerna ?
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Dessa saker du räknar upp, går väl KF igenom innan du får hem betalningsplanen som ska godkännas, efter det börjar väl KF delge de olika borgenärerna ?
Jag vet inte inte om de tittar på allt. Det enda jag med säkerhet vet är vad en borgenär skrev i sina synpunkter/överklagan om mitt förslag till skuldsanering.
Jag är inte hundra på att KF vet hur nya lånen är t ex.
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Okej tack för svar. Men så att om en borgenär bara vill ha tillbaka sina pengar och invänder mot skuldsanering så kan det leda till avslag? Trots misslyckade utmätningsförsök då det ej finns pengar. Vad kan man då göra för att lyckas få genom en skuldsanering? Då blir det ju omöjligt att få en skuldsanering trots inledande om borgenären invänder vid varje ansökan om man skulle söka flera gånger.


Det ska nog en del till innan det automatiskt leder till avslag. Det är ändå kronofogden i slutändan som fattar beslut. Det är nog många borgenärer som försöker överklaga med de minsta skäl det kan bara för att bli motad i grind. Så länge dom inte har något att komma med som verkligen ställer till problem. Så orolig behöver man nog inte vara om man har varit transparent.
 

Maggan

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
15 November 2020
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
5
Poäng
27
Det ska nog en del till innan det automatiskt leder till avslag. Det är ändå kronofogden i slutändan som fattar beslut. Det är nog många borgenärer som försöker överklaga med de minsta skäl det kan bara för att bli motad i grind. Så länge dom inte har något att komma med som verkligen ställer till problem. Så orolig behöver man nog inte vara om man har varit transparent.

Okej. Tack för svar.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Idag är en sådan dag min skuldsanering ger mig ångest.
I morse fick jag mejl om att en borgenär tagit en kreditupplysning på mig och jag inser att min årsinkomst är högre än 2019.
Skickade in en omprövning omgående då jag är livrädd att minsta lilla sak kan ge mig problem.
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Idag är en sådan dag min skuldsanering ger mig ångest.
I morse fick jag mejl om att en borgenär tagit en kreditupplysning på mig och jag inser att min årsinkomst är högre än 2019.
Skickade in en omprövning omgående då jag är livrädd att minsta lilla sak kan ge mig problem.

Det är exakt sådana bitar som gnager i mig också. Var det stor skillnad på din inkomst? Överstiger det 4000 brutto /mån? För det är väl för summor där omkring man ska skicka in begäran om omprövning?

När inkomst kommer från olika håll (jobb, föräldrapenning, AFA etc) är det inte alltid så lätt att beräkna rätt.. Nu får sambon dessutom utbetalt omvårdnadsbidrag för retroaktiv tid på 1 år, och vips så stämmer inte redovisad inkomst, men kommer ändå inte upp i 4000 brutto/månad.. däremot är ökningen varaktig 1239kr/mån brutto. Ska han begära en omprövning ändå? KFM svarar inte på den frågan...
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Totalt så har min inkomst/betalningsutrymme ökat med runt 4000 kr per månad sedan inledande skuldsanering.
Jag har dock omprövat två gånger, en för högre lön vid nytt jobb och en gång för att jag inte längre pendlar.
Båda gångerna utan ändring av min betalplan.
Nu såg jag dock att min årsinkomst ökat med 100000 kr från förra deklarationen men det året låg jag under rejält utifrån det jag uppgett vid min omprövning.
Jag fick ett plus på 38000 kr nu om jag räknar på mellanskillnaden på beloppet i min betalplan och 2020 års taxerade inkomst.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp